Waarom je niet alleen moet onderzoeken, maar ook moet toepassen

Gooische vrouwen in het onderzoek
In de televisie serie Gooische vrouwen biedt Dr. Rossi een luisterend oor voor de problemen van de Gooische vrouwen. De Gooische vrouwen komen eigenlijk niet bij hem langs voor advies om op te volgen maar om hun problemen uit te kunnen spreken. Na afloop van de monoloog trekken ze blij hun portemonnee en huppelen ze opgelucht de sessie uit.

Zo gaat het af en toe ook in onderzoeksland. Adverteerders kloppen regelmatig bij ons aan voor advies hoe zij de creatie en media van hun campagne kunnen optimaliseren om zo uiteindelijk de ROI van de media-inspanningen te verhogen. In tegenstelling tot Dr. Rossi leggen wij de vinger op de zere plek en geven wij proactief advies en aanwijzingen om campagnes te verbeteren en daarmee het rendement te verhogen.

Maar om daadwerkelijk het rendement te verhogen, zal je wel wat met de adviezen en aanwijzingen moeten doen. Open deur toch? Niets is minder waar…

De adverteerder in het onderzoek
De adverteerder komt langs bij een onderzoeksbureau om zijn campagnes te testen. De propositie wordt getest, er wordt gekeken of het aanbod aansluit op de behoeften, het communicatieconcept wordt onder de loep genomen en ook de uiteindelijke campagne wordt gepretest. Alle voorwaarden om jezelf naar een succesvollere campagne te helpen zijn aanwezig. Hoe kan het dan toch zo zijn dat de betreffende campagne het niet goed doet qua rendement? Het rendement van de campagne was zelfs gehalveerd ten opzichte van de vorige campagne! Dit zou niet moeten kunnen; deze campagne is getest en ontwikkeld volgens het boekje.

Het ideale onderzoekstraject en dan toch geen effect?
Daar gaat mijn geloof in onderzoek, alle stappen waar je als onderzoeker van droomt zijn gevolgd en dan alsnog een slecht resultaat. Toch maar eens in de resultaten van alle onderzoeken duiken. Mijn mond viel open van verbazing toen ik zag dat uit de pretest kwam dat de merkkoppeling en de verwijzing van de consument naar de website niet goed was. Makkelijk te fiksen toch? Waarom is dat niet gedaan? Het bleek dat de adverteerder geen tijd had gehad om de campagneflight aan te passen en het daarom zo had gelaten. Een onverstandige keuze, want het niet luisteren naar advies kan een bedrijf flink wat geld kosten.

Neem tijd om te implementeren
Een hele belangrijke tip voor wie campagne-effect onderzoek laat uitvoeren: doe wat met de uitkomsten en plan tijd in om dit te implementeren. Het onderzoek is er niet alleen om als marketeer je gelijk te kunnen halen, maar is er juist om de weg naar verbetering te kunnen aangeven. Wanneer je geen geld uit wil geven voor onderzoek kan je het beter gebruiken om meer media in te zetten, want geloof mij, je zult het nodig hebben.

Tips
Heb je nou toch geen tijd om een onderzoek te implementeren? Doe dan geen onderzoek maar check je campagne aan de hand van de volgende tips:

Communiceer een duidelijke boodschap
Als de boodschap niet duidelijk is dan weet de consument niet wat hij of zij met de boodschap moet doen. Consumenten nemen niet de tijd om alles te verwerken en dus wordt er minder onthouden van de boodschap die je daadwerkelijk over wilt brengen.

Less is more
Communiceer alleen de benodigde informatie en visuals. Hoe meer je communiceert wat niet essentieel is, hoe meer informatie de consument moet verwerken en hoe minder de essentiële boodschap op valt. Communiceer dus alleen wat nodig is om de boodschap duidelijk te maken en te ondersteunen en laat de rest liever weg.
Peugeot AB test
Leesbaarheid

Denk bij teksten aan de leesbaarheid, gebruik van lettertypen, lettergroottes en contrasten
Zinnen in enkel hoofdletters zijn moeilijker te lezen, maar trekken wel beter de aandacht. Het is aan te raden om gebruik te maken van gangbare lettertypen die rustig en overzichtelijk zijn. Zorg voor een goed contrast tussen de teksten en de achtergrond anders zijn teksten veel slechter leesbaar.

Huisstijl
Gebruik visuals die het merk ondersteunen en blijf bij je huisstijl. Consumenten moeten binnen no-time kunnen herkennen dat de uiting afkomstig is van het merk. Een huisstijl helpt niet alleen bij merkherkenning tijdens de advertentie of commercial, maar ook bij kritieke keuzemomenten zoals wanneer een consument voor een schap in de supermarkt staat.

Hopelijk kunnen jullie deze tips gebruiken bij het maken van toekomstige campagnes want, een goed idee is pas nuttig, wanneer het goed is uitgevoerd!

Anne-Marie Ketelaar

Anne-Marie Ketelaar

Managing Director

06 123 45 678

Share this:

Geïnteresseerd in het verbeteren van uw campagnerendement? Neem contact met ons op!

7 + 13 =