Het onbetreden pad van online en offline marketeers

9656fa3efc512cc7d1146776c8ea9f23_LDe kloof tussen online en offline marketingafdelingen is te groot, waardoor veel waardevolle inzichten aan hun neus voorbijgaan. Bijvoorbeeld dat het effect van onlinecampagnes vaak versterkt wordt door gelijktijdige inzet met offlinecampagnes.

Als de kampen online en offline samenwerken, hebben zij goud in handen.

Veel organisaties houden hun online en offline marketingafdelingen ver van elkaar vandaan in het kantoor. Niet per se omdat zij elkaar anders in de haren zouden vliegen, maar omdat de basis van bedrijven nou eenmaal zo is aangelegd. Desondanks zou een verbond tussen online en offline marketeers een krachtige combinatie kunnen zijn, omdat zij veel van elkaar kunnen leren en door openlijke kennisdeling en inzet kunnen groeien.

De kloof tussen het land van korte en lange termijndenkers

Online marketeers hebben vaak geen idee wat er gebeurt aan de overkant. Zij beschikken over een gezonde overdosis real-timedata en aan de hand daarvan maken ze continue aanpassingen in hun campagneplanning. Aan de andere kant is het korte termijn-denken vaak een nog onbetreden pad voor de offline marketeer. Lange termijneffecten zijn voor hen de heilige graal, omdat effecten van offlinecampagnes meestal niet meteen inzichtelijk zijn. Wij Nederlanders zijn ervaren bruggenbouwers, dus waarom bouwen we er niet een tussen onze offline en online marketingafdelingen?

Bouw een brug over de kloof

Wanneer de kampen met elkaar leren samenwerken, kunnen er veel nieuwe inzichten ontstaan. Met de data en kennis van beide specialismen is het mogelijk om synergetische effecten in kaart te brengen die voorheen niet of nauwelijks vast te stellen waren. Wat is bijvoorbeeld het effect van gelijktijdige inzet van een onlinecampagne met een tv-campagne? Zijn de hoopvolle cijfers uit de real-time datafeed van de online marketeer wel veroorzaakt door zijn online banners, of worden deze cijfers misschien aangejaagd door de gelijktijdige tv-commercial? Uit onderzoek blijkt dat dit synergetische effect kan oplopen tot wel 37%. Het is te hopen dat de online marketeer in dit geval zijn overwinning wil delen met het offline kamp.

Share this:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marjolein Backus

Research Assistant