CA passeert € 500 miljoen aan mediawaarde in ROI onderzoek

In 2013 werd het idee voor Communication Analytics geboren. Met econometrische modellen en een speciaal ontwikkeld analyseplatform, gevoed door campagne- en mediadata, begonnen we aan ons antwoord op de vraag: wat is nou het échte effect van je campagne? Die vraag hebben we ondertussen voor veel adverteerders beantwoord en een kleine vier jaar later berichten we met trots: we hebben van meer dan een half miljard Euro media-inzet de ROI bepaald!

Wat is Communication Analytics dan precies?

Communication Analytics is geïnspireerd door Moneyball: het verhaal van honkbalcoach Billy Beane die, tegen alle populaire opvattingen in, een winnend honkbalteam samenstelde op basis van data in plaats van op onderbuikgevoel. Dat jaar steeg het team van Beane, de Oakland A’s, van de laatste naar de tweede plek in de competitie. Het échte succesverhaal? De nummer 1 van dat jaar gaf 10 keer zoveel geld uit aan spelers dan de Oakland A’s: een ROI waar succesvolle investeerders alleen maar van kunnen dromen.

Moneyball en media

Na het zien van Moneyball rees bij ons de vraag: kunnen we, in plaats van vertrouwen op steekproeven en vragenlijsten, data gebruiken om de ROI van een crossmediale campagne te bepalen? We zijn de wereld van Data Science ingedoken en hebben een Mixed Marketing Modelling methode ontwikkeld die het effect van je campagne op een bepaalde Key Performance Indicator kan bepalen. Zo’n KPI kan bijvoorbeeld webtraffic zijn, maar ook sales of winkelbezoeken. Lastig, want deze KPI’s worden niet alleen beïnvloed door je campagne, en dus wordt er gecorrigeerd voor externe beïnvloeders. Wanneer het effect van de campagne is geïsoleerd blijft nog een uitdaging over: in een crossmediale campagne zet je veel media tegelijkertijd in en al dat effect gaat door elkaar lopen. En dan hebben we het nog niet eens over de adstock (uitdovende) of synergetische effecten van de media onderling gehad!

Het resultaat

Al deze uitdagingen hebben we gaandeweg getackeld en inmiddels staat er een bewezen methode die nauwkeurig het effect van verschillende mediumtypes, zenders, timeframes en nog veel meer uitsplitsingen kan bepalen. Allemaal inzichten die we uit bestaande data kunnen halen en met één doel voor ogen: het maximaal verhogen van je campagne ROI.

 

 

Wat betekent de € 500 mln mark?

De € 500 mln is een mooi getal; het is namelijk één tiende van het jaarlijkse mediabudget in Nederland. Maar voor ons betekent het veel meer: het is een schat aan informatie waarmee we een krachtige benchmark hebben opgebouwd. Hierdoor hebben we inzicht in gangbare netto mediaprijzen en weten we wat belangrijke beïnvloeders zijn binnen verschillende branches. Maar: van al deze media hebben we ook het effect vastgesteld. Dit betekent dat we ook inzicht kunnen bieden in hoeveel media je in moet zetten om een bepaalde target te halen.

De half miljard mark is niet zomaar gepasseerd. Voordat bij ons de champagne open kon heeft ons team van analisten de afgelopen jaren meer dan 5.000 regressieanalyses uitgevoerd. Wie ons over deze magische streep trok? Na een ROI onderzoek voor Randstad Groep vorige maand stond de teller bij ons op € 501 mln. Reden voor een feestje!

Benieuwd welke inzichten data science jou kan bieden?

Neem contact op met Lennaert en Moneyball je marketing!