Ontstaan

Je kan er niet omheen: er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren om je doelgroep te bereiken dat het effect van al deze communicatie niet meer te bepalen is met klassieke onderzoeksmethoden zoals vragenlijsten. Communication Analytics is ontstaan om op deze vraag antwoord te geven: wat heeft mijn media-inzet nu daadwerkelijk opgeleverd.

De film Moneyball (2011) is de inspiratiebron die heeft geleid tot het antwoord op deze vraag. Moneyball is gebaseerd op een waargebeurd verhaal (2001), waarin coach Billy Bean van de Oakland Athletics het na de zoveelste nederlaag over een andere boeg gooit. Hij ontmoet een jonge econoom met radicale, op statistiek gebaseerde ideeën over het evalueren van de spelers (zie scene uit de film hieronder). Ze ontwikkelen een softwareprogramma dat de unieke spelerskwaliteiten kwantificeert om zo het beste team samen te stellen. In 2002 waren de Oakland Ahletics de eerste ploeg in 100 jaar American League historie dat maar liefst 20 wedstrijden op rij won.

Als er door middel van statistiek het perfecte honkbalteam samengesteld kan worden, moet dit ook mogelijk zijn voor het samenstellen van de meest effectieve communicatiecampagne. In 2014 werd ons platform ‘ORCA’ in gebruik genomen door ons multidisciplinaire team met expertise op het gebied van marketing, data science en econometrie. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar meer dan 30 grote (internationale) adverteerders geholpen bij de optimalisatie van hun marketingcampagne, waardoor een benchmark van € 400 mln aan geanalyseerde mediadata is ontstaan.

Ontstaan

Je kan er niet omheen: er zijn tegenwoordig zoveel verschillende manieren om je doelgroep te bereiken dat het effect van al deze communicatie niet meer te bepalen is met klassieke onderzoeksmethoden zoals vragenlijsten. Communication Analytics is ontstaan om op deze vraag antwoord te geven: wat heeft mijn media-inzet nu daadwerkelijk opgeleverd.

De film Moneyball (2011) is de inspiratiebron die heeft geleid tot het antwoord op deze vraag. Moneyball is gebaseerd op een waargebeurd verhaal (2001), waarin coach Billy Bean van de Oakland Athletics het na de zoveelste nederlaag over een andere boeg gooit. Hij ontmoet een jonge econoom met radicale, op statistiek gebaseerde ideeën over het evalueren van de spelers (zie scene uit de film hieronder). Ze ontwikkelen een softwareprogramma dat de unieke spelerskwaliteiten kwantificeert om zo het beste team samen te stellen. In 2002 waren de Oakland Ahletics de eerste ploeg in 100 jaar American League historie dat maar liefst 20 wedstrijden op rij won.

Als er door middel van statistiek het perfecte honkbalteam samengesteld kan worden, moet dit ook mogelijk zijn voor het samenstellen van de meest effectieve communicatiecampagne. In 2014 werd ons platform ‘ORCA’ in gebruik genomen door ons multidisciplinaire team met expertise op het gebied van marketing, data science en econometrie. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar meer dan 30 grote (internationale) adverteerders geholpen bij de optimalisatie van hun marketingcampagne, waardoor een benchmark van € 400 mln aan geanalyseerde mediadata is ontstaan.

Werken bij

Bij Communication Analytics willen we het altijd nét iets beter doen de rest. Continu de grens verleggen van wat er mogelijk is met data. Om daarin te slagen werken we in multidisciplinaire teams: het beste van verschillende werelden combineren. Wat daar in ook belangrijk is? Een goede sfeer! Misschien wel het enige waarin we nog beter zijn dan ons werk.

Werken bij Onderzoeksbureau van het jaar

Werken bij

Bij Communication Analytics willen we het altijd nét iets beter doen de rest. Continu de grens verleggen van wat er mogelijk is met data. Om daarin te slagen werken we in multidisciplinaire teams: het beste van verschillende werelden combineren. Wat daar in ook belangrijk is? Een goede sfeer! Misschien wel het enige waarin we nog beter zijn dan ons werk.

Werken bij Onderzoeksbureau van het jaar